Informare despre plagiatul lui Liviu Câmpeanu

Bioptical Art - Liviu Iliescu

În Icoana Sinelui - Ed.Roza Vânturilor 2007 (referitor la materializarea schitei Relativement tel que moi C. Brâncusi - RTQM) si recenzia lui Alex Stefănescu care scrie in Ziarul Financiar de Duminica 28 martie 2008:

"…… Practic, "drumul tainos fara de intors" pe care se angajeaza sa-l parcurga Liviu Campean nu strabate intreaga opera a lui Brancusi, ci se opreste la o singura schita a acestuia, intitulata Relativement tel que moi. Ea reprezinta mai multe cercuri concentrice, din care iese un triunghi. Un autoportret ludico-filosofic, de genul celor pe care si-l fac si unii liceeni cand se plictisesc la orele de matematica, devine, pentru Liviu Campean si pentru numerosi alti comentatori emfatici, un fel de document spiritual de insemnatate cosmica, despre raportul dintre spiritul romanesc si spiritul universal, despre devenirea fiintei in lume etc…".

Pentru verdicte privind ordinea formală în înscrisuri, dar si pentru continuum-ul : descrieri prin cuvite > comunicări vizuale grafice > descrieri prin cuvinte.

- Liviu Câmpeanu plagiază în cartea sa (384 pagini) texte si figuri, care au fost publicate în revista Arta a Uniunii Artistilor Plastici din România nr 9-10 anul 1990 (despre Psihodrom) si din Arta Bioptică – Liviu Iliescu ed. Crater anul 1998

Circumstante:

- Sunt în curs actiuni de realizare unui monument RTQM si trebuie scris undeva – cuiva - despre plagiatul lui Liviu Campeanu, în completarea recenziei lui Alex Stefanescu.
- Cartea Icoana Sinelui prezintă totusi interes pentru ca autorul publică aprecieri ale unor personalitati despre RTQM. De remarcat capitolul Relativement tel que moi pag. 167…175 scris de Romulus Vulpescu.
- Autorul consemnează amintirile unor apropiati ai lui Brâncusi.
- Recenzia lui Alex Stefanescu îndreptatit negativă, exceptând cele relativ la unele capitole si aprecieri privind schita lui Brâncusi.

Cu alte cuvinte in recenzia sa Alex Stefanescu consideră intre altele că:

1 - Cartea Icoana Sinelui (anul 2007 - 384 pagini) autor Liviu Câmpeanu nu are obiect, deoarece schita lui Brâncusi este un fel de măzgălitură pe care o fac si… liceenii cand se plictisesc

2 - In cartea sa Liviu Campeanu dovedeste ca nu cunoaste opera lui Constantin Brancusi, deoarece in afara de reluari obsesive despre schita sa nu se refera la creatia artistica a acestuia.

Subscriu aliniatului doi , remarcand si cursivitatea substantiala si seducatoare a lui Alex Stefanescu, atat cand este de bine, dar si cand este de rau.

In ce priveste parerea despre schita lui Brancusi ca liceenii…, cred ca Alex Stefanescu a avut prilejul de a denunta eforturile unor copii indemnati sa-l imite pe Picaso.

Incerc sa aduc in atentie sensuri legate de exprimari grafice si creatii de forme mai simple sau mai complicate, pledand si eu, cu slabele mele puteri, pentru a trata cu atentie imprejurarile cand apar disolutii in cea ce ar putea sa intervina in consolidarea continuum-lui.

Crucea Ankh

Este simbolul egiptean al vietii si se spune ca este (a fost) extrem de protectiv.

Adaug. Se pare ca protectia este in functie de educatie. Si alte simboluri pot fi extrem de protective in masura in care colectivitatile au stiut sa transmita membrilor, inca din copilarie, imaginile simbolurilor de credinta in divinitate.

Intr-o perspectiva analitica aceste semne ar actiona fiziologic similar efectului placebo.


Sau

 

Scris in chineza, cuvantul viata


 
Chinezul la privirea semnului are aceleasi evocari pe care o avem noi cand privim cuvantul scris viata. Pentru noi (neunoscatori ai acestui scris) semnul chinezesc are alte conotatii, care sunt reflectate din cultura.

 
Brancusi - Pasarea Maiastra

Regasim nazuinta cosmica de a exprima
infinitatea …pasarea spre inaltul cerului.


Si se pot cita numeroase descrieri
uneori scolastice.

Acestea au aparut dupa ce expertii au evaluat pentru eternitate pozitia sculptorului si au trezit interese de culturalizare.

Schita lui Brancusi
Relativement tel que moi (RTQM)

Aduc unele completari:


RTQM ar trebui considerat in contextual in care artistul a dorit prin arta sa tinda catre limitele timpului si spatiului: oul – inceputul lumii; coloana infinita.
Schita reprezinta forma pe care Brancusi urma sa o dea monumentului.

Se pare ca nu are sens cautarea unor forme deviate, rezultate din exercitii metaforice.

Relativement tel que moi inseamna si Acesta sunt eu …omul (intelegand ca el artistul isi propune sa faca un monument despre om, transpunand aceasta schita).

1 Cupa conica (piramidala? ) aduna din cosmos trairi
2 Acestea se transmit in continuare centrului, prin 3 linii convergente
3 Centru in care se condenseaza trairile ( cerc cu raza infinitezimala cu densitate psihica uriase ce cuprinde tot universul)
4 Sapte cercuri ale miticului, care asmeni unor unde inverse, produc catre acelas centru, trairi imaginare

Desenul este o notita (pentru el sculptorul), in care schiteaza (atentie) si detalii constructive.
Astfel dorind sa construiasca cercurile concentrice in spatiu a gasit solutia cu bareale convergente (2), care sa sustina aceste cercuri in aer.
Totodata a obtinut si un efect artistic subliniind concentrarea trairilor in nucleul central, prin asezarea convergentei din sus spre acest centru.


Exemple - Figurile de mai jos au fost publicate in revista "Arta" a Uniunii Artistilor Plastici din Romania nr 9-10 anul 1990 si in Arta Bioptica – Liviu Iliescu ed. Crater anul 1998 figuri plagiate de Liviu Campeanu

Extrasul din articolul publicat de Theodor Redlow - revista ARTA 1990


Revista Arta 1990
 


Figura plagiata de Liviu Campeanu

Arta Bioptica 1998 Crater (figuri plagiate de Liviu Campeanu):
 

Fig. 38 - vedere din front

Fig. 39 - vedere din profil

Fig. 36 - Psihodrom

Am propus sa se execute un monument conform schitelor 38 si 39 (am publicat detalii).
Forma RTQM se proiecteaza pe cer aparand in (2D).
La deplasarea odservatorului pentru observarea din profil ii apare treptat forma spatiala (3D). Am numit acesta modificare a perceptiei cinestatism.
Monumentul este orientat astronomic astfel ca el sa fie traversat de astrii (stele planete, Soare, Luna). Se poate calcula data si ora la care acesti astrii trcec prin centrul monumentului.
Detalii se obtin la capitolul Monument pentru eroii revolutiei din 1998 .

In anul 2002 am particpat la concursul revistei LAMURA din Craiova initiat in vederea realizarii unei sculpturi pentru omagierea operei lui C.Brancusi.
Astfel am prezentat schite si texte din care revista a publicat desenul meu pentru Psihodrom, in calendarul editat pentru anul 2003.



L.C. plagiaza introducand in Icoana Sinelui (anul 2007) Plansa 4:


In reproducerea schitei din Icoana Sinelui se vede semnatura Iliescu “90 (respectiv anul 1990 cand am predat lui Liviu Campeanu manuscrisul cu descrierea Psihodromului)

Liviu Campeanu procedeaza la un furt intelectual in mod subtil astfel in Icoana Sinelui pagina 71 :

Astfel Liviu Campeanu limiteaza creatia artistica a lui Liviu Iliescu la sensuri inspirate esente brancusiene chipurile sintetizate in cartea sa Icoana Sinelui.

L.C. dovedeste ca nu cunoaste esentele brancusiene (de altfel nu se regasesc in cartea sa) si nu cunoaste nici care este definitia si domeniul artei bioptice.

Esentele brancusiene sunt sesizate de expertii in artele plastice, evaluand formele in contextul sculpturii universale (L.C. nu s-a straduit sa le cunoasca opera si sa-i citeze).

In ce priveste Arta Bioptica este un domeniu nou in comunicarile vizuale conceput de mine (revin la persoana intai de la numele meu Liviu Iliescu), avand la baza fenomene ce decurg din evidentierea unor fenomene psihice, cand cu unul din ochi se privesc forme total diferite de cele care se privesc simultan cu celalat ochi (deci domeniu ce nu are absolute nici o legatura cu opera brancusiana - vezi capitolul 2. Binocular rivalry and stereoscopy in bioptical art din www.binocular-rivalry.ro .

Dar Liviu Campeanu induce inversari in timp. El publica in anul 2007 si se refera la arta bioptica pentru care eu am publicatiile de mai jos din care mentionez Pictura Bioptica anul 1987:
 
Contributions and publications of the author - Liviu Iliescu - to applications of Binocular Rivalry and Colour Fusion:

Publications of the author - Liviu Iliescu

1. Visual-Sense-Storming, SEMNE Bucharest, 2010, 49 pages. ISBN 978-973-624-946-4
2. Bioptical Art - training of bioptical vision, Crater, Bucharest, 1998, 148 pages. ISBN 973-9029-37-X.
3. Initiation into bioptical art: metavirtual images; Monitorul Oficial, Bucharest, 2005, 87 pages. ISBN 973-567-472-6.
4. www.artabioptica.ro
5. Letter to the journal "Saptamana" (Bucharest), no 237, 20 June 1975.
6. Constructive elements and optical ensembles, Editura Tehnica, Bucharest, 1977, 136 pages.
7. OSIM Patent no 67678/19.02.1974 - Method for model making.
8. Bioptical painting, "Stiinta si Tehnica" (Bucharest), no 8-9, 1987.
9. 3-D painting, interview in "Flacara" (Bucharest), no 16, 1987.
10. Bioptical painting, "Arta" (Bucharest), no 7, 1988.
11. Retinal cooperation, "Arta" (Bucharest), no 5, 1989.
12. Stimulated abstractization, "Arta" (Bucharest), no 2, 1990.
13. Blue breezes, "Arta" (Bucharest), no 9-10, 1990.
14. OSIM Patent no 112061/ 31. 07. 1995 - Method for kinetic renderings of a stereoscopic type.
15. Ensemble of means for visual therapy, patent presented to OSIM, no A/00680, September 4, 2006.
16. The Paired Off Visual Signal 2007, Monitorul Oficial, Bucharest, 95 pages ISBN 978-973-0-05187-2.

Ca urmare a solicitarii lui Liviu Campeanu m-am straduit sa dau o interpretare schitei Relativement tel que moi, potrivit specialitatii mele in sisteme optice, (singura sa contributie consta in a ma solicita sa interpretez schita lui Brancusi) .

I-am predat lui L.C. in anul 1990 manuscrisele : Psihodrom si Monument pentru eroii revolutiei din 1989 avand promisiunea acestuia ca le va publica.

In anul 1998 am pubicat cartea Arta Bioptica. Aceste doua capitole ocupa 7 pagini din 148 pagini cat are cartea.

La acestea de mai sus se mai adauga si texte plagiate.

Liviu Iliescu